10 sfaturi pentru şoferiţe

6 Jan 2010 by

Când l-am primit pe Costică, fosta proprietară a plâns pe canapeaua mea cu lacrimi mari cât bobul de rouă pe firul de iarbă în plină vară. Abia după iarna asta o înţeleg. Costică, acest Tico vechi de zece ani, e cea mai bravă maşinuţă din câte am cunoscut eu. Pupe mama pe el, pornea la cheie când l-am luat. E drept că geruri ca anul ăsta parcă n-am trăit de când am Tico. Acum nu mai porneşte chiar din prima. Ralentiul e cam jos, termostatul s-a dus pe apa Sâmbetei, tot ce era de plastic şi putea să crape, a crăpat. Dar are el cauciucuri noi, de iarnă (luate din târg cu dom’Stelică, mult stimatul coleg, care când mă vede pe hol strigă de departe “Piei! Dispari din viaţa mea!”, dar mă iubeşte îndeajuns cât să meargă cu mine unde a înţărcat Mutu Iapa, la intrarea pe autostrada Soarelui)? Are. Are el far nou (care acum nu mai luminează cum trebuie, zice don Pandele că nu face masă, el ştie ce înseamnă asta) şi bară de transmisie nou nouţă de când l-a băgat prietena mea Tatiana în gard? Are!

Are el bujii şi suspensii puse din banii de la Radiovacanţa şi plăcuţe care abia acum, după doi ani, scârţâie? Are!

Pot să vă spun şi ce nu are… Nu mai are diverse măşti de plastic. Nu mai are capace de roţi. Una din poziţii e ciobită. Macaralele de la geamurile din faţă sunt pa. Aer condiţionat n-a avut niciodată. N-are servo, volanul e înfiorător de rigid, trebuie Să Ştii să-l conduci pe Costică. Ar trebui segmentat motorul, dar costă cât nu face. Era cât pe ce să rămână fără plăcuţa aia de care tragi ca să deschizi capota, noroc că am agăţat în seara asta un motociclist la benzinărie şi ăla, mare cavaler cu lada de scule în cutia de la motor, a dibuit şurubul care nu stătea la locul lui, şi-acum pot să deschid capota…Să-i dea Dumnezeu sănătate, mare om.

Acuma că am spus public în ce hal l-am adus pe Costică, să vă spun şi că îmi doresc să câştig la loto şi ca să pot să-l repun pe roţile lui? Că mi-e tare drag, mititelul, că e în stare să meargă când alţii zac prinşi în mormanele de zăpadă îngheţată împinse pe marginea parcărilor de plugurile primăriei? Că n-are nimeni marşarier ca al lui!? Că frânează, nărăvaşul de el, când zici că gata, atât ţi-a fost, adio mamă, dar nu, el se-nfinge în cauciucuri, scoate fum din roţi şi tot stă?

Da, e mic, n-are portbagaj, e cam urâţel şi cam nespălat (am aflat la Dono că nu e bine să speli maşinile când e foarte frig, rişti să se transforme într-o megacutiedegheaţă). Dar rulează, ladies and gentlemen. Merge. Pe şosea, adică.

Am darul de a reinventa periodic apa caldă, în special în ceea ce priveşte întreţinerea maşinii în stare de (bună, dacă se poate) funcţionare. Şi fiindcă noi, proprietarii de maşini coreene ne susţinem reciproc, iar noi, mamele cu copii pe bancheta din spate nu le ştim chiar pe toate, iată câteva sfaturi pentru şoferiţe, lucruri aflate pe pielea lui Costică, amărâtul, bravul şi inegalabilul Tico pentru care aş comanda mâine un bust călare, dacă ar avea habar că i s-a ridicat statuie.

Aşadar, doamnelor, dacă le ştiaţi, să vă fie de bine, dacă nu le ştiaţi, luaţi aminte:

1. Când e foarte frig afară (adică zilele astea) lăsaţi ştergătoarele ridicate. În acest mod simplu rezolvaţi două probleme: Prima, cel pe locul căruia aţi parcat nu va mai avea ce să ridice… şi a doua, dimineaţa când încercaţi să curăţaţi parbrizul o să aveţi cu ce. Dacă nu le lăsaţi ridicate, e posibil să se rupă şi nu vreţi asta.

2. Soluţiile de şters parbrizul sunt de mai multe feluri. Aia de iarnă nu e ca aia de vară. Luaţi de-aia de iarnă.

3. Antigelul e sfânt! Luaţi din cele gata preparate ca să nu vă mai bateţi capul cu proporţiile. În caz că nu găsiţi gata preparat, nişte şoferi au dat aici detalii. Don Pandele zice că se pune jumătate apă demineralizată, jumătate antigel concentrat, până la semnul de pe borcan. E important să aveţi antigel, altfel la minus 20 de grade vă crapă radiatorul, sau, Doamne ferește, blocul motor.

4. Întotdeauna să aveţi în poşetă pe lângă ruj, rimel şi creion contur, spray-ul pentru dezgheţarea încuietorilor. E mic, încape. Şi e mai mult decât util. Se bagă în încuietoare, se face fisss şi apoi trebuie să aşteptaţi puţin înainte să încercaţi din nou să descuiaţi portiera. Fumatorii si fumătoarele mai pot incalzi ușor cheia cu bricheta, apoi lasați-o să dezghețe broasca.

5. Chederele (adică acele cordoane de cauciuc care etanşează uşile) trebuie să fie unse cu glicerină. Puteţi folosi o cremă de mâini, mi-a zis mie azi Don Pandele. Eu am folosit o cremă de mâini cu miros de vanilie. Nu râdeţi, alta n-am avut. Sper că mâine se vor deschide uşile, dacă nu, am o problemă. Alţi bărbaţi consideră că şerveţelele cu silicon sau soluţia de parbriz pentru -20 de grade sunt la fel de bune.

6. Atunci când nu mai puteţi răsuci cheia în contact şi butucul pare înţepenit definitiv, nu panicaţi! E sistemul antifurt care blochează volanul. Puneţi cheia în contact şi în vreme ce răsuciţi cheia, mişcaţi volanul stânga-dreapta, până se deblochează.

7. De la minus 15 grade uleiul de motor cu index 15W devine vâscos. La schimbul de ulei cereţi unul cu grad de vâscozitate mai mic. Filtrul de ulei trebuie schimbat de fiecare dată când schimbaţi uleiul: pentru maşinile ce folosesc ulei normal, o dată la 6 luni (sau la fiecare 5000 de km parcurşi), cele cu ulei sintetic, la 10.000 de km. Cel mai bine e să consultaţi cartea maşinii, aşa a zis domnul inginer. Dacă maşina e în garanţie, mergeţi la dealer.

8.  Încercaţi să nu parcaţi în pante, pentru că pe geruri mari e mai bine să nu trageţi frâna de mână. Pelicula de apă de pe saboţi şi tamburi îngheaţă. Arcul e mai slab decât gheaţa şi e posibil să nu elibereze frâna până nu se topeşte gheaţa aia, mai ales dacă e ud pe jos sau ninge. Lăsaţi maşina în viteza a 2 a, dacă  e la vale, sau în marşarier dacă-i la deal şi daţi de volan a.i. maşina să se oprească eventual în bordură.

9. Cauciucurile de iarnă nu sunt un moft. Sunt dintr-un cauciuc mai moale decât cele de vară, mai rezistente la frig, nu se solidifica la temperaturi joase şi nu-şi pierd aderenţa. Cu alte cuvinte, nu veţi zbura de pe şosea. Dacă nu aveţi bani pentru 4 cauciucuri de iarnă, aflaţi că e foarte important ca măcar alea de pe faţă să fie de iarnă. Don Pandele susţine că aceste cauciucuri de iarnă sunt cea mai ieftină asigurare.  Dacă aveţi vreme, de fiecare dată când puneţi benzină, rugaţi băiatul să vă verifice presiunea roţilor.Valoarea optimă diferă în funcţie de modelul maşinii, dacă nu aveţi un soţ care să se ocupe de asta, e bine să aflaţi din cartea maşinii care e aceasta.

10. De la minus 22 de grade, motorina produce spumă, chiar dacă are aditivi de fluiditate. Nu faceţi plinul! O jumătate de rezervor e destul. Carburantul se încălzeşte şi se mişcă mai rapid în interiorul rezervorului. Pentru benzină, turnaţi 0.5 l alcool sanitar la un rezervor plin. Alcoolul se amestecă cu apa strecurată in benzină.

Sper că v-am fost de folos. Mâine, avem un guest post: Don Pandele ne învaţă cum se frânează pe gheaţă, ca să n-ajungem ca-n imaginea pe care ne-o dedică mai jos.

Stay tuned! Şi voi, şi maşinuţele voastre. Şi dacă mai ştiţi… împărtăşiţi.

Related Posts

Share This

21 Comments

  1. Incredibil cat de frumos scrii! Adica nu frumos, asa frumos, ci super captivant, simpatic, “zambit la 3 cuvinte” stil de scris. Clar, trebuie sa iau blogul de la inceput si sa-l citesc e tot in una din zile!
    Daca ai timp, eu cred ca am inventat o leapsa la mine pe blog si ti-am adresat-o si tie , pentru ca nu “cunosc” prea multa lume, na, ce sa faci, blog de 5 zile… Explicatiile sunt la sfarsitul postarii:
    http://fotografii-fiecare-zi.blogspot.com/2010/01/2009-in-imagini.html

  2. Liliana

    fain scris…multam de sfaturi; Lapticul meu e nitel mai mare decat Costica (un Matiz)…bun prieten!

  3. total offtopic, deşi mulţumesc pentru sfaturi, unele foarte utile: este o problemă cu blogul sau visez eu? Nu afişează nicio temă, nimic, doar text aliniat la stânga în mod cât se poate de enervant. Şters cache, dat refresh etc…

  4. sfaturi n-am, ca-s incepatoare(abia dau examenul), dar le iau cu placere
    si zic multumesc!
    ah, un truc marunt invatat de la consort: pentru ca stergatoarele de parbriz sa stea ridicate, pui niste capace de plastic, niste dopuri, ce-o fi, numai sa nu fie stergatoarele lipite de sticla

  5. cred ca au ceva masinutele astea coreene,iarna nu vor deloc sa mearga si sa faca si cald inauntru.noi aveam un cielo-al parintilor-care iarna nu mai mergea daca dadeai drumul si la caldura.nu mai vroia si pace.in rest,destul de meserias el,si-a facut treaba destul de bine,consuma cam mult si “tusea” des dar am scapat de el pe o suma onorabila.
    in rest,multam de sfaturi,cand mi-oi lua permis o sa recitesc:)stiam doar de treaba cu frana de mana iarna ,solutia de parbriz si antigelul.lu’ barbat’meo ii ingheata mereu stergatoarele,o sa ii dau pontul cu ridicatul.

    • Eu nu am avut problema asta pana de curand. Aveam si caldura, si mergea don tico brici pentru conditia lui… Acum ceva s-a rupt, presupun ca daca inlocuiesc termostatul va fi bine. Aflu eu maine.

  6. red_poppy

    Respect pentru o D-na soferita asa priceputa!

  7. banuiesc ca dopurile se deslipesc mai usor decit cauciucul stergatoarelor (n-am testat, deci indulgenta…sourire)

    alta treaba care limiteaza timpul petrecut dimineata pe linga masina cu scopul de a vedea ceva prin parbriz:
    -seara noi aruncam pe el un fel de folie speciala pentru timp rece (se prinde in prtierele din fata care se trintesc cu zgomot peste)
    -in loc de a pune in functiune caldura, mai degraba climatizarea, se dezgheata mai usor parbrizul si se incalzeste mai repede masina

    presiunea pneurilor e indicata in principiu pe o eticheta, lipita undeva pe o portiera (in interior)
    dar voi nu aveti acces direct la masinile de masurare si de umflare a pneurilor???

  8. N-am masina, nu-mi plac masinile, si de obicei casc cu pofta cand e vorba despre ele. Totusi postul tau l-am citit pe nerasuflate. Hmm…

  9. mama lui andrei

    tico e o masina mareata… sa traiasca
    si eu tot pe un tico am invatat sa sofez si inca merg cu el – desi e acum proprietatea maica-mii cand ma lasa actuala limuzina in pana sau o duc la service…
    ce e minunat la tico e ca poti sa il repari oriunde si nu dai de aerele serviceurilor de firma…
    iarna nu are nevoie de cauciucuri de iarna ca ale lui sunt mici si nu derapeaza… ca de exemplu cele foarte sport de la masina tatalui lui andrei!
    de vreo 5 ani sunt fericita posesoare de mini – unul rosu , frumos dar cam busit… de sila sa ma duc in service sa il repar ca raman pe putin 1 luna fara masina – deci traiasca tico!
    si pe mini il iubesc destul de mult dar nu asa de mult incat sa am foarte mare grija de el… pentru mine masina de fapt e a doua casa uneori stau in el mai mult decat in casa, si asta cu certitudine ziua!
    ce e foarte dragutz la mini iarna e ca ii ingheata usile si nu se mai deschid cand e ger asa ca tai bilete la spectacolul pe care il dau urcandu-ma prin portbagaj (mai ales in zilele cand trebuie sa fiu foarte office imbracata, eventual in fusta!)… dar andrei e cel mai fericit tot anul intreaba mama cand mai intram prin portbagaj? iar daca intri nu mai ai cum sa iesi deoarece nu are buton de deschis portbagajul din interior – asa ca fie daca s-au dezghetat geamurile sari pe geam din masina fie suni sa vina cineva a e scoata din masina!
    in concluzie: traisca tico ale carui usi, daca aplici sfaturile adei, se deschid intotdeauna!

  10. Mama lui Andrei! Am ras cu lacrimi, multumesc. As dori o poza cu tine in fusta intrand prin portbagaj! Fac eu cinste cu o sedinta de shooting.

  11. Ale

    Da, sfanta masina Ticuta.

    Daca iti incui cheile inauntru, scoti chederul de la unul dintre geamurile din fata, bagi o rigla/ sarma mai teapana, coada de lingura mai lunga/ lama de cutit, pipai pe-acolo, apesi cu inteligenta, nu cu muschi, si ai deschis-o.

    Si sa ai mereu in vedere ca i se poate termina bateria oricand. Cand dai la cheie si face câr-câr-câr, sa stii ca aia e. Merge reincarcata cu cabluri, dar nu mai are viata lunga de atunci.

    Te imbratisez cu drag.

  12. Intru si eu in clubul celor cu masini coreene cu un matiz, mai nu l-as pe nicio alta masina si nimeni nu ma crede ca sunt sincera cand spun asta. Ma apuca si nervii cand ma aleg cu o privire indulgenta din aia: Da, strugurii sunt acri…

    Citind punctul 6 mi-am adus aminte cat de tare m-am ingrozit cand am patit faza si am fost convinsa ca am stricat masina :))) Am stat 30 de minute si cand aproape plangeam, m-am prins sigura cum sta treaba ca sa o “repar”

    In rest, buna treaba a facut cel care a inventat masinutele astea, sa ii dea Dumnezeu sanatate!

    Mama lui Andrei, esti No. 1!!!

  13. mama lui andrei

    va multumesc pentru aprecieri
    la primul ger dau cu poza
    ceea ce ma consoleaza este ca dupa cautari pe net am realizat ca nu sunt singura care patesc asta este se pare o problema la toate ac masini din prima generatie pe care evident bmw din romania nu stie sa o rezolve
    dar distractia este mare …..
    si eu am lasat de nenumarate ori la tico cheia in contact si am inchis usa dar umbal cu un umeras de ladry cleaning in geanta si am ajuns prfi la deschis tico cu sarma
    dragutzul de el…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tips and tricks de vreme rea | In joaca - […] Alte sfaturi valoroase, în arhivă.  […]
css.php Privacy Policy