Cum frânăm pe gheață

7 Jan 2010 by

În continuarea articolului minunat de ieri despre cum se pregăteşte o maşină pentru iarnă şi mai ales, cum se păstrează funcţională, azi Circul nostru vă prezintă în premieră pe ţară, sfaturile lui Don Pandele cătră onor publicul.

Ce poate fi mai înspăimântator decât senzația pe care o trăim când, din diverse motive, suntem nevoiți să frânăm puternic și, în același timp, să încercăm să evităm un obstacol virând brusc, iar mașina, cu tot cu noi in ea, să se ducă drept înainte fără nici cea mai mică intenție de a se opri sau de a ocoli? Din păcate, nu spaima este cea mai rea in aceasta situație, ci urmările. Să vedem ce se întâmplă de fapt si cum putem scăpa basma curată, cu vopseaua nezgâriată, tabla neîndoită, sau, Doamne ajută, fără alte belele.

Îmi aduc aminte ca ieri cuvintele prietenului meu Emil care mi-a spus: ”trebuie să mergi cu mașina ca și cum ai avea frânele defecte”. Nu, nu vă repeziți acum cu ciocanul in etriere, conducte, discuri sau tamburi! Ce a zis el acum vreo 25 ani are alt tâlc; trebuie să înveți să conduci astfel încât să nu fii nevoit să folosești frâna. Sună absurd? Da, aparent… Să vedem ce vroia el, de fapt, să spună. Ceea ce face ca mașina noastră să poată porni de pe loc, vira în direcția dorită de noi, repet, de noi, și de a se opri cuminte cănd apăsam frumușel frâna este tocmai aderența intre cauciucuri si suprafața pe care ele rulează (și nu pe care ele alunecă sau se învart in gol). La o apăsare violentă a pedalei de frână, considerând o mașină clasică, așa cum e onor Costică, fără ABS și alte gadgeturi electronice, roțile se blochează, rupând aderența dintre cauciucuri și drum. Odată aderența ruptă, mașina nu mai este sub controlul nostru! Veți spune, poate, acum, că dacă apăs frâna și văd că mașina nu se oprește, mă sperii și apas pe ea și mai tare, și mai tare… Da, aveți dreptate, tendința primară este de a apăsa pe frâna până iese apa din ea. Această tendință trebuie eliminată și băgat la cap că nu mă pot opri, sau nu pot vira decât dacă roțile mele încă se rotesc, cât de puțin, dar fără să se blocheze.

Cum să nu blocăm roțile, veți întreba. Cum să mă opresc repede fără să apas frâna cu toată ființa mea? Pentru asta trebuie să începem cu revizuirea stilului de conducere: păstrarea unei distanțe suficiente față de mașina dinainte, adaptarea vitezei la condițiile de drum și trafic, eliminate celelalte ”activități” colaterale condusului: vorbit la telefon, trimis sms-uri, butonat radioul, întorsul către copilul din spate care face năzbâtii, etc, într-un cuvânt, atenție doar la condus. Credeți-mă, ce auzeați înainte cu ”circulația preventivă” nu erau vorbe goale. În concluzie, faceți în așa fel încât să nu fiți nevoite să frânați puternic.

Bine, bine, grozavă-i teoria, dar cum mă opresc, totuși? O metodă foarte bună pentru reducerea vitezei este frâna de motor. Cu cât treapta de viteză este mai mică, cu atât frâna de motor este mai eficace. Trecerea la treapta mai mică se va face la aceeași viteză la care am schimba-o dacă am accelera. De exemplu, dacă treceți dintr-a 3-a într-a 4-a la 60 km/h la accelerare, când încetiniți, schimbați într-a 3-a când viteza a scăzut la 60 km/h. Nu vă speriați dacă motorul se va tura când luați ușor piciorul de pe ambreiaj, este normal și chiar asta dorim – efectul de compresor al motorului are un puternic efect de frânare. Continuați să treceți la trepte mai mici, până ajungeți în viteza 1-a, moment în care viteza mașinii este deja mică și putem să începem să atingem și frâna. Frâna de motor este bună pe orice vreme, dar nu-i musai s-o folosim pe teren plan și uscat – o frânare ușoară și continuă, până când motorul ajunge la turația de ralenti, însoţită apoi de debreiere și oprire completa, este ideală. Ca o scurtă paranteză, frâna de motor este ideală la munte, la coborârea prelungită a pantelor. Regula de bază este: pentru o pantă dată, folosiți aceeași treaptă de viteză și la urcare, și la coborâre. Cu cât panta este mai abruptă, cu atât treapta de viteză va fi mai mică. Niciodata să nu scoateți din viteză și să lasați mașina să coboare la vale liberă, veselă și sprințară, bazându-vă doar pe frâne!! Veți avea neplăcuta supriză să constatați că după câțiva km de coborâre cu frâna apăsată, aceasta este supraincălzită și nu mai funcționează. Am încheiat paranteza…

Am ajuns, iată, la momentul în care ne punem întrebarea cum și cât de tare apăs pe frână când pe jos e mâzga, gheață, zăpadă, sau altă substanță alunecoasă. Aici avem două cazuri diferite: frâne cu ABS sau frâne fără ABS (Anti Blocking System). Ce e ABS și de ce ați dat banii pe el? Pe scurt, este o întreagă instalație computerizată menită să prevină blocarea roților la frânare (puternică), permițându-ne astfel oprirea in siguranță și acționarea eficientă a volanului pentru evitarea obstacolelor sau pentru a rămâne in curbă fără a ieși în decor în timp ce frânăm. Dacă mașina e modernă și are ABS, e bine, trebuie doar să-l folosiți cum trebuie. Regula de baza, din nou, este: la apăsarea frânei și intrarea in funcțiune a ABS (pedala de frână pulsează sub picior, eventual însoțită și de unele sunete repetate) NU luați piciorul de pe frână și continuați să o țineți apăsată! Lăsând ABS să-și facă treaba, concentrați-vă la eventuala ocolire a obstacolului sau la menținerea direcției dorite. Nu vă bazați exclusiv pe ABS ca să vă scoată mereu din belea; el nu vă va scuti să micșorați viteza funcție de trafic și drum și, foarte important, nu va frâna in locul dvs.!
Dacă nu aveți ABS, va trebui să-l substituiți cu finețea personală în acționarea frânei. Practic, trebuie să faceți cam ce face el; să apăsați ușor frâna și s-o slăbiți când simțiți că alunecați sau când mașina capătă o traiectorie ciudată. Apoi repetați… Părerile sunt împărțite in ceea ce privește oportunitatea ”pompării” pedalei de frână; unii zic că mai bine să pompezi pedala, chiar dacă nu se simte alunecare sau derapaj, alții că eficiența pompării este un mit și că trebuie să înveți să apreciezi cănd ai roțile blocate și numai atunci să slăbești nițel frâna. Personal, prefer prima metodă, adică pomparea pedalei, simulând funcționarea ABS, însoțită de reducerea din timp a vitezei și de distanță mărită față de mașina dinainte.

Pe lângă cele povestite mai sus, folosirea cauciucurilor de iarnă vă va ajuta înzecit!

Drum bun, fără primejdii !

Related Posts

Tags

Share This

1 Comment

  1. mamabaranafarabraudelana

    la multi ani Irina Ioana! sa fiti sanatoase si norocoase! citind randurile despre condus mi-a crescut increderea in mine- am luat o hotarare inteleapta- nu voi conduce niciodata! Va doresc drum bun pe șoselele lumii!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tips and tricks de vreme rea | In joaca - […] 6. Revedeți tehnicile de frânare pe zăpadă. […]
css.php
Privacy Policy